Piotr Gociek Piotr Gociek
6451
BLOG

Jak z rokendrolowca zrobić mohera

Piotr Gociek Piotr Gociek Polityka Obserwuj notkę 84

Awantura o piosenkę Andrzeja Nowaka „Urodziłem się w Polsce” jest tak absurdalna, że z początku trudno było mi uwierzyć w całą historię. Ex-lider legendarnej grupy TSA napisał na nową płytę swej formacji Złe Psy utwór z którego wynika, że autor jest dumny z bycia Polakiem, a Polska jest piękna. Od muzycznego szefa  lokalnego radia publicznego usłyszał, że piosenka nie nadaje się do emisji, bo to utwór „szowinistyczny, niszowy i ksenofobiczny”, a sam Nowak „propaguje nacjonalizm”. Piosenka wisi już na YouTube. Oto jej tekst:

Polska (Urodziłem się w Polsce)

Ojciec Polak, matka Polka
Polskie miasto, polska łąka
Piękna nasza Polska cała
By ta Polska ocalała

Ale jeszcze my żyjemy
Wszystkim w koło pokażemy
Jak wojować, jak wygrywać
Sprawiedliwie i gorliwie

Urodziłem się w Polsce
Urodziłem się w Polsce

Noszę dumnie polskie barwy
Jak rycerze, jak żołnierze
Jak potrzeba jestem hardy
Tylko tylko w Polskę wierzę

Urodziłem się w Polsce
Urodziłem się w Polsce


Kiedy zadzwoniłem porozmawiać z Jackiem Adamczykiem, menedżerem Andrzeja Nowaka, robił wrażenie człowieka któremu niebo spadło na głowę. – Piosenka nie jest ani polityczna, ani radykalna. Tekst nie jest ani wulgarny, ani szokujący – mówił. –  Proszę posłuchać piosenek granych w radiach: im bardziej niezrozumiały w nich bełkot, tym mniej to decydentom przeszkadza. A teraz nagle problemem jest piosenka normalna, w której ktoś głośno wyraża swoje uczucia. A robi się z tego aferę, prawie rewolucję.

Co mówi druga strona? Zdaniem przedstawicieli Radia Opole nie o poszło o ksenofobię, tylko o „niski poziom artystyczny”. I tu dopiero wziął mnie pusty śmiech.Może i utwór Nowaka grzeszy częstochowskością rymów, ale muzyka jest bardzo w porządku. Zaś co do jakości tekstu, cóż….  Na aktualnej playliście radia Opole znajdują się między innymi takie oto dzieła (poniżej fragmenty tekstów):

Enej – Skrzydlate ręce

Raj, którego nocą pragniesz
Tak jak ja
To niebo, to raj
Dalej dalej proszę leć, proszę gnaj…


Bajm – Góra Dół

Góra dół, pieprz i sól
Smakuje świat od nowa
Letni wiatr
Malin grad o tak
Kruchy lód, gorycz miód
Smakuje świat od nowa
Mapę zmian w sercu mam bez plam.


Hania Stach – Bez ciebie

Nie mów więcej nic , zamknij tylko drzwi!
Chce zapomnieć, że w ogóle byłeś kiedyś Ty.
Bez Ciebie mogę już uczyć się, jak żyć.
Nie muszę prawdy kryć, co mam. Wystarczy mi, nie chce nic.


Jak widać są to wszystko teksty o wysokiej wartości artystycznej, godne promowania przez radio publiczne (może przypomnę od razu, że kiedy Smolik nagrał piosenkę której tekst składał się ze zwrotów typu „Unurzani w bakłażanie, w cytrynowej pianie” to publiczne rozgłośnie były zachwycone. W jaki sposób „Malin grad o tak” jest dla nich tekstem artystycznym, a „Noszę dumnie polskie barwy/Jak rycerze, jak żołnierze” nie?

Dlatego nie wierzę w opowieści o tym, że piosenka Andrzeja Nowaka jest dla państwowego radia za słaba. Zarówno jego ogólnopolskie programy jaki i stacje lokalne wielokrotnie udowadniały, że nie ma takiego badziewia, którego nie są w stanie zagrać. Ba, sam pamiętam szefów muzycznych tych rozgłośni, którzy za punkt honoru stawiali sobie granie tylko takich piosenek, których a) nikt nie chce słuchać b) nikt inny nie gra, bo koty dostają szału gdy je słyszą.

„Urodziłem się w Polsce” to utwór który na tle tego, co słychać w publicznych eterach spokojnie sytuuje się w górnej strefie stanów średnich. Nie o sztukę więc tu chodzi. Zatem o co? Ja obstawiam paniczny lęk przed tym, że zostanie się oskarżonym o to, o co – moim zdaniem bezpodstawnie – sama rozgłośnia oskarża Nowaka. Nacjonalizm, szowinizm, ksenofobię. Widać nie ma większej hańby dla pracownika Polskiego Radia niż zostać posądzonym o to, że uważa Polskę za piękną, albo co gorsza podpisanie się pod stwierdzeniem "urodziłem się w Polsce".

Jestem osobny.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka